ilustrační foto

Tomáš Turek týdeník HROT

Byznys po drátě

Firma, kde se potkává Petr Kellner a český stát, se plánuje dělit. Kdo na tom vydělá?

Petr Weikert

Petr Weikert

redaktor

Polostátní ČD - Telematika chystá personální škatulata. Jenže co na první pohled může znít jako běžná věc, v sobě skrývá důležitý podtext. Firma s miliardovými tržbami je jednou z mála, kde se napřímo potkal stát a PPF miliardáře Petra Kellnera. Provozuje druhou nejrozsáhlejší optickou síť v Česku, spadá pod kritickou infrastrukturu a fungují na ní i klíčové státní instituce. A tím přesunem je myšlen odchod desítek lidí mimo skupinu Českých drah, které vlastní více než 70 procent firmy.

Přesun se má týkat zhruba dvou desítek lidí a jejich novým působištěm má být Správa železnic. Jde o státní organizaci stojící mimo skupinu Českých drah. Týdeníku Hrot plán potvrdily České dráhy. „Můžeme potvrdit, že mezi Správou železnic a ČD probíhají jednání ohledně služeb týkajících se správy železničního telekomunikačního majetku, které v současné době zajišťuje ČD - Telematika,“ říká mluvčí mateřských Českých drah Vanda Rajnochová. Detaily ale státní akciovka nesdělila.

Hledá se cesta

Operaci se vyplatí sledovat hned z několika důvodů. Zaprvé – nepůjde nejspíše o komerční a auditem oceněný prodej části firmy, jak by bylo jinde obvyklé. Hledá se cesta, jak převést divizi za co nejmenší náklady. Mimochodem ve hře bylo i podání hromadných výpovědí, což vedení Telematiky zarazilo. 

České dráhy jsou sice státní, ale pořád jde o akciovku s vydanými dluhopisy, a pokud přijde o část firmy netransparentním způsobem, držitelé dluhopisů nebo agentura Moody's, která de facto určuje, jak draze si podnik bude půjčovat peníze, nebudou mít radost. A náklady pak půjdou za státem.

• 3500 kilometrů optických kabelů provozuje ČD - Telematika. Sítě vedou kolem železničních tras.
• 500 zaměstnanců má akciová firma ČD - Telematika.
• 70,96 procenta firmy patří Českým drahám, zbytek drží společnost PPF miliardáře Petra Kellnera.

Zadruhé ČD - Telematika má menšinového akcionáře, jehož investice vyčleněním jedné divize také změní svou hodnotu. PPF ale teď není tím, kdo by křičel. „O tomto plánu nemáme žádné detailní informace, takže jej ani nemůžeme komentovat,“ odpovídá pro týdeník Hrot mluvčí skupiny Zuzana Migdalová.

I když ČD o operaci podrobnosti nesdělily, je zřejmé, že má i svou ryze praktickou rovinu. ČD - Telematika a Správa železnic mají mezi sebou uzavřenu takzvanou velkou smlouvu. Obchodují spolu díky ní na základě takzvaných jednacích řízení bez uveřejnění (JŘBU), tedy bez velkých otevřených tendrů. Výhoda je v rychlosti kontraktů a koneckonců jde o dvě firmy, jejichž majorita se potkává u státu. Telematika je ale akciovou firmou hospodařící s kritickou státní infrastrukturou, a tak jsou takzvaná JŘBU spíše tolerovanou praxí než příkladným transparentním postupem. Vyčleněním divize by se pak problém vyřešil, nebo přesněji řečeno jde o jeden ze způsobů řešení, na který mohou panovat různé názory.

Vzpomínka na Ťoka

Faktem také je, že po chystaném vyčlenění divize, která se pro Správu železnic stará například o provoz služební telefonní sítě či kabelových sítí pro sdělovací a zabezpečovací systémy, bude ČD - Telematika daleko úžeji zaměřena na svůj klíčový byznys kolem poskytování velkoobchodních internetových a datových služeb. Ještě přesněji, firma bude očištěnější a tím pádem připravenější ke kroku, o němž se už delší dobu mluví.

Oč může jít, naznačuje situace, která se udála zhruba před pěti lety. Ačkoli tehdejší ministr dopravy Dan Ťok chtěl vyplatit menšinové akcionáře a strategickou Telematiku vrátit stoprocentně pod stát, nepovedlo se mu to. Stál proti němu v té době už bývalý generální ředitel ČD Daniel Kurucz. Dostal za úkol také vyplatit menšinové akcionáře a akcie dostat do moci PPF. Jak už to v podobných soubojích bývá, stát prohrál.

Pro PPF je ČD - Telematika klíčovou firmou a v některých ohledech rovněž konkurentem jeho O2. Dostat obě firmy pod jednu střechu dává byznysově velký smysl. Zda má PPF i o zbytek Telematiky zájem, firma nesdělila.