Elon Musk naštval celou řadu svých fanoušků, mnozí proti němu protestovali přímo před salony Tesly

Elon Musk naštval celou řadu svých fanoušků, mnozí proti němu protestovali přímo před salony Tesly

Phil Pasquini / Frederic Legrand - COMEO / Shutterstock.com, koláž Hrot24

Značka za všechny peníze

Jedna z největších destrukcí brandu všech dob: Elon Musk a Tesla

Fascinace Elona Muska osobou Donalda Trumpa spojená s plošným vyhazováním lidí z amerických úřadů znamenala pro značku elektromobilů Tesla pohromu. Pravověrní fanoušci luxusních elektrických vozů se celosvětově od Muskovy firmy distancují.

František Novák

Prominentní americký profesor marketingu Scott Galloway tvrdí, že Muskova práce pro americký Úřad pro efektivitu vlády (DOGE) vyvolala „jednu z největších destrukcí značek“ všech dob.

Negativní reakce zákazníků na Muskovo chování po nástupu Donalda Trumpa do Bílého domu znamenala zásadní pokles zisků firmy i hodnoty akcií americké automobilky, která už od roku 2008 dodává na trh auta s dobíjecím kabelem.

Tlak akcionářů i trhu ale způsobil, že se nejbohatší muž planety vrací do svého byznysového impéria, aby Teslu opět vrátil na výslunní. Akcie automobilky od té doby rostou. Každopádně ale už Musk velkou část svých věrných fanoušků ztratil a mnoho lidí si automobil značky Tesla nikdy nekoupí.

„Tesla byla skvělá značka. Proud se ale úplně obrátil proti ní a Muskovi,“ zdůraznil pro Business Insider profesor marketingu z New York University.

Průzkum společnosti Axios ukázal, že Tesla klesla z osmého místa v roce 2021 až na 95. místo v letošním roce v žebříčku nejviditelnějších amerických firem.

Galloway tvrdí, že si excentrický miliardář úplně znepřátelil svou klíčovou zákaznickou základnu tím, že se začal výrazně angažovat v politice a později se stal i pravou rukou prezidenta Trumpa.

V prvních týdnech po lednové inauguraci byl Musk od prezidenta téměř neoddělitelný.

Stal se také symbolem úřadu DOGE, který začal plošně vyhazovat zaměstnance americké státní správy včetně ministerstva pro záležitosti válečných veteránů.

Tesla na konci dubna byla nucena oznámit, že se její zisk na akcii meziročně snížil o 71 procent. Automobilka navíc na mnoha místech čelila rozsáhlým protestům a útokům na showroomy prodejců elektrických aut.

„Je to skvělý chlap, ale znepřátelil si svou hlavní demografickou skupinu. Znepřátelil si špatné lidi. Tři čtvrtiny republikánů by nikdy neuvažovaly o koupi elektromobilu. Takže se sblížil s lidmi, kteří se o elektromobily nezajímají,“ vysvětlil profesor marketingu a podnikatel Galloway.

Musk po slabých hospodářských výsledcích firmy slíbil, že se vrací do Tesly v režimu 24 hodin denně, sedm dní v týdnu. Kromě automobilky se chce s velkou intenzitou věnovat i rozvoji sociální sítě X a práci na vývoji umělé inteligence. Investorům navíc slíbil, že v následujících letech bude utrácet méně dolarů za politické kampaně.

Někteří zákazníci auta Tesla ale už přešli ke konkurenci. Například k čínským autům značky BYD, informoval portál Business Insider.