Mladí na fyzickém nakupování oceňují mimo jiné i hmatatelný zážitek

Mladí na fyzickém nakupování oceňují mimo jiné i hmatatelný zážitek

Shutterstock.com

Překvapení: generace Z si zamilovala kamenné obchody. Co ji na nich tak láká?

Kamenné prodejny zůstávají pro generaci Z atraktivní i v digitální době. Vyplývá to ze studie odborníků z Masarykovy univerzity a SYRI, která upozorňuje i na vliv influencerů, slev a citlivého vnímání datové bezpečnosti.

red

Mladí lidé z generace Z, tedy narození okolo roku 2000, dávají podle nové studie mírnou přednost kamenným obchodům před internetovými nákupy. Vyplývá to z výzkumu, na kterém se podílel Vlastimil Reichel z Národního institutu SYRI a Masarykovy univerzity.

Studie analyzovala odpovědi 1756 respondentů a ukazuje, že život generace Z je sice silně digitální, ale fyzický zážitek z nakupování má stále své místo.

Autoři zjistili, že ačkoliv množství času stráveného na chytrých telefonech nezvyšuje přímo preferenci e-shopů, zvyšuje pravděpodobnost, že mladí lidé do online nákupů zapojeni budou.

Naopak časté obavy o bezpečnost dat jsou jedním z faktorů, který od on-line nakupování odrazuje. I proto je podle Reichela nutné zaměřit marketingové strategie na budování důvěry v datovou bezpečnost.

Respondenti oceňují u kamenných obchodů přímý kontakt se zbožím, atmosféru prodejny i pocit větší jistoty. Významným faktorem ale zůstávají slevy a influenceři.

„Pokud mladí lidé využívají promo kódy od influencerů nebo slevové kupóny, zvyšuje se pravděpodobnost, že budou nakupovat on-line častěji,“ uvedl Reichel. Zapojení influencerů tak může výrazně ovlivnit nejen četnost nákupů, ale i výběr prodejního kanálu.

Podle autorů je nákupní chování generace Z specifické. Ovlivňuje ho více věk než například místo bydliště nebo míra používání mobilních zařízení. Výsledky studie tak mohou posloužit obchodníkům k přesnějšímu cílení kampaní i lepšímu pochopení mladé generace jako zákazníků.

S využitím ČTK