foto Česká televize
Týden v médiích XII
Televize přes internet získává na popularitě
Nejrozšířenější platformou pro příjem televize zůstává v českých domácnostech terestrika (pozemní sítě), její podíl ale stagnuje a v loňském čtvrtém kvartálu poklesl. Naopak roste podíl příjmu televize přes internet (IPTV). Ukazují to data výzkumné společnosti Nielsen Admosphere prezentovaná na konferenci Innovation Day. „Vidíme synergii mezi terestrikou a IP jako směr, který je tu do budoucna poměrně dlouho udržitelný,“ komentoval vývoj Miloš Mastník, generální ředitel Českých Radiokomunikací, hlavního tuzemského operátora televizních i rozhlasových sítí.
Terestrický příjem televize měl ke konci roku 2022 podíl 54,5 procenta, za poslední tři roky se výrazně nezměnil. Čísla za IPTV a za kabelovou televizi uvádějí výzkumníci od půlky loňského roku souhrnně, aktuální údaj ke konci předchozího roku činí 40,7 procenta. To značí souhrnný mírný nárůst, půl roku předtím totiž IPTV zaujímala 25,6 procenta a kabelová televize 12,8 procenta, což dohromady dělalo 38,4 procenta. Na satelit připadá 17 procent, před třemi roky to přitom byla skoro čtvrtina.
V Česku má alespoň jeden televizor 91 procent domácností. Průměrný Čech sleduje televizi tři hodiny a 43 minut denně.
Seznam.cz loni zvýšil tržby, letos čeká stagnaci
Tržby české internetové jedničky Seznam.cz Iva Lukačoviče se v roce 2022 meziročně zvýšily o 5,8 procenta na 5,93 miliardy korun. Zisk před zdaněním poklesl o 34,5 procenta na 1,28 miliardy. „Za snížením zisku stojí nejen zvyšující se náklady související s aktuální ekonomickou situací, ale i významné personální investice, které byly oproti roku 2021 vyšší o necelých osm procent, a změna majetkové struktury společnosti vlivem odštěpení,“ oznámila firma. Část majetku Seznam.cz se odštěpila do nově vzniklé entity, akciové společnosti Seznam Zprávy. Od loňska Seznam.cz působí i na Slovensku, kde pracuje 22 lidí. Pokračovala také stavba druhého vlastního datového centra Nagoja, které bylo otevřeno letos v březnu. „S ohledem na situaci na trhu si myslím, že jsme loňský rok zvládli nad očekávání. Jakkoli se nám v důsledku nepříznivé ekonomické situace a zvyšujících se nákladů snížily zisky, v tržbách jsme dokázali růst,“ komentoval výsledky Pavel Zima, člen představenstva Seznam.cz.
Shutterstock.com
To se loni rozšířilo ze tří na pět členů – Pavla Zimu, Ondřeje Procházku a Tomáše Kapalína doplnili Ondřej Krišica a Matěj Hušek. „V letošním roce nicméně očekáváme spíše stagnaci našich tržeb, a to právě s ohledem na dopady energetické krize či přetrvávající válečný konflikt na Ukrajině,“ dodal Zima.
„Zatímco trh obsahových webů se loni začal znatelně propadat, Seznam.cz si meziročně svou návštěvnost držel. Pomohl k tomu i budovaný sociální ekosystém stavěný kolem diskusí,“ uvádí též Lukačovičova firma. Roste i zájem o audio v podobě podcastů.
Sešla se desítka ředitelů ČT a Českého rozhlasu
Při příležitosti sedmdesáti let České televize a sto let Českého rozhlasu se v pátek 19. května sešli současní i bývalí generální ředitelé veřejnoprávních médií. Na neformálním setkání v pražském Obecním domě diskutovali o stávající situaci televize a rozhlasu, o jejich počátcích i o dalším směřování. „Novým platformám se nepodaří rozhlas a televizi vytlačit,“ prohlásil na setkání vůbec první ředitel ČT Ivo Mathé. Současný šéf ČT Petr Dvořák během dvouhodinové schůzky svým předchůdcům poděkoval za práci – vyzdvihl například zřízení systému producentských skupin Mathém, digitální propojení s Evropskou vysílací unií v době vedení Puchalského či spuštění tematických programů ČT24 a ČT Sport Janečkem. Šéf rozhlasu Zavoral zase zmínil úspěšnou spolupráci obou médií například v oblasti zahraničního zpravodajství či dětského vysílání.
Připravil Ondřej Aust, šéfredaktor webu Médiář
Denní novinky z médií a marketingu v Česku najdete na www.mediar.cz