Petr Dvořák

Profimedia.cz

Týden v médiích IV

Galerie (3)

Petr Dvořák chce dál být ředitelem ČT

Současný generální ředitel veřejnoprávní České televize Petr Dvořák se rozhodl obhajovat funkci. „Po jistém zvažování jsem se rozhodl, že kandidovat chci a budu. V tuto chvíli již připravuji projekt,“ řekl webu Seznam Zprávy. Nyní osmapadesátiletý Dvořák je už teď nejdéle sloužícím šéfem České televize. Stal se jím v září 2011, v den svých 47. narozenin, mandát mu tehdy začal s říjnem. Znovu byl do funkce zvolen v květnu 2017. Letošní volbu plánuje Rada ČT, která o řediteli rozhodne, na 7. června. Už 19. dubna se mají otevírat obálky s přihláškami. Dvořákův stávající mandát – už druhý v řadě – vyprší koncem září. 

Aktuálně.cz povede Pavel Švec

Šéfredaktorem zpravodajského webu Aktuálně.cz vydavatelství Economia se 1. dubna stal Pavel Švec, dosavadní zástupce šéfredaktora a šéfdramaturg nedávno spuštěného videopořadu Spotlight, který moderují Světlana Witowská a Linda Bartošová.

Švec pracoval od roku 2010 jako reportér v MF Dnes, v letech 2017 a 2018 ve zpravodajství České televize, pak vedl domácí redakci MF Dnes a v létě 2020 nastoupil na tutéž pozici do Aktuálně.cz, kde byl od léta 2022 zástupcem šéfredaktora. Nyní nahrazuje Jana Nevyhoštěného, který šéfredaktorskou pozici po sedmi měsících opustil. Web pod Švecovým vedením plánuje spojit zpravodajské rubriky do jednoho oddělení i prohloubit spolupráci s dalšími tituly Economie.

Koncem dubna Economii po devíti letech opustí komentátor David Klimeš, jeden z kmenových autorů Aktuálně.cz. Tam psal poslední čtyři roky, předtím publikoval v Ekonomu a Hospodářských novinách. „Economia je a zůstane na mediálním trhu můj lovebrand. Nicméně nyní se ubírá směrem, kdy na Aktuálně či v jiném médiu vydavatelství už pro sebe nevidím budoucnost. Přeji Economii, aby transformaci zvládla a uchovala své tituly v kvalitě, na kterou jsou její čtenáři, posluchači a diváci zvyklí,“ uvedl. Klimeš každé pondělí vydává vlastní newsletter, který odebírá přes 3800 lidí. ×

Médea odvrátila insolvenční řízení

Městský soud v Praze v úterý zastavil insolvenční řízení s mediální agenturou Médea Jaromíra Soukupa, zahájené 17. března. Oba navrhovatelé, Česká televize a prodejce reklamy Media Club ze skupiny TV Prima, vzali svůj společný návrh na insolvenci (podaný 10. března) zpět. Médea už den předtím informovala, že s Media Clubem „narovnaly vzájemné spory a nadále budou obchodně spolupracovat“. Media Clubu se následně omluvila za to, že návrh označila za šikanózní.

Šlo o druhý insolvenční návrh, který se tento měsíc Médee podařilo takto odvrátit. V prvním (podaly ho společnosti Cinema City, Cinexpress a Knowlimits Group) se jednalo o pohledávky za reklamní plnění za 3,5 milionu korun, v tomto druhém za třicet milionů. Oba skončily smírem s věřiteli. 

Streaming vládne hudebnímu trhu v Česku

Trh s hudbou v Česku v roce 2022 vzrostl na 1,64 miliardy korun, celkové tržby se meziročně zvýšily téměř o čtrnáct procent. Trh tak zpomalil, rok předtím totiž zaznamenal růst zhruba o dvacet procent, ovšem základna se zase zvýšila.

Streaming hudby prostřednictvím služeb jako Spotify, Apple Music, YouTube Music, Deezer či Amazon Music podruhé v řadě tvoří většinu ročních příjmů hudebního trhu, plných 58 procent (za předplatné čtyřicet procent, zdarma s reklamami osmnáct procent). Následují provozovací práva (25 procent), vinyly (6,5 procenta), CD (6,5 procenta) a download a synchro (po dvou procentech).

Unknown title by Mia Valisova created November 28, 2024 2:13:39 AM CET

Týden v médiích IV

Kvalifikovaný odhad tuzemské pobočky Mezinárodní federace hudebního průmyslu (IFPI) říká, že v Česku si hudbu přes internetové platformy předplácí už 1,7 milionu lidí, znovu jich tedy meziročně přibylo 350 tisíc. „Růst streamingu je stabilním organickým jevem, který je zapříčiněn snadnou dostupností předmětných služeb a jejich příznivou cenovou politikou. Segment streamingu vzrostl oproti předchozímu roku o dvacet procent, přičemž v meziročním srovnání 2020/2021 byl nárůst celých 39 procent,“ uvádí IFPI ČR.

Unknown title by Mia Valisova created November 28, 2024 2:13:39 AM CET

Týden v médiích IV

Obecně se dál zvyšují příjmy z digitálních nosičů. Už v roce 2017 převážily nad příjmy z těch fyzických (CD, DVD, vinyl). Loni digitální příjmy z celkových prodejních příjmů tvořily už 82 procent, zbylých osmnáct procent připadá na fyzické nosiče.

Vedoucí pozici na českém hudebním trhu obhájilo vydavatelství Universal Music, následují Warner Music a Sony Music. Pozici největšího domácího vydavatele drží Supraphon.

Nejprodávanějším albem roku 2022 byly Příběhy a sny od Viktora Sheena. 

Připravil Ondřej Aust, šéfredaktor webu Médiář

Denní novinky z médií a marketingu v Česku najdete na www.mediar.cz