foto TV Prima
Týden v médiích II
Křetínský se uchází o vydavatelství ve Francii
Francouzský mediální konglomerát Vivendi zahájil exkluzivní jednání o prodeji svého stoprocentního podílu ve vydavatelství Editis firmě International Media Invest. Ta je dceřinou společností firmy Czech Media Invest v čele s jejím hlavním majitelem Danielem Křetínským (menšinovými podílníky jsou Patrik Tkáč a Roman Korbačka). Editis je druhé největší vydavatelství ve Francii. Podnik vznikl v roce 2004 přeskupením části vydavatelských aktiv Vivendi. Vystřídal několik vlastníků, v roce 2019 jej Vivendi získala zpět. Knižní vydavatelská skupina každoročně uvádí na trh kolem pěti tisíc titulů všech žánrů. „Prodejem Editisu si chce Vivendi naklonit Evropskou komisi, aby dala povolení k převzetí (mediální skupiny) Lagardère,“ uvedl Grégoire Laverne ze společnosti Apicil Asset Management, která je akcionářem Vivendi. Vivendi se o hodnotě transakce nezmiňuje. Laverne ji odhaduje na 600 až 900 milionů eur, což je v přepočtu zhruba 14 až 21 miliard korun. Transakci bude muset schválit Evropská komise. Křetínský sdělil, že s Editisem má dlouhodobé plány a že chce zachovat věrnost francouzským kulturním hodnotám.
Stát dává na strategickou komunikaci čím dál míň
Objem vypsaných veřejných zakázek na komunikaci, podléhajících zákonu o zadávání veřejných zakázek, loni klesl o 43 procent, ty tak tvoří jen 1,2 procenta (1,66 miliardy korun) celkového komunikačního trhu o velikosti 136 miliard. Číslo je očištěno o komoditní zakázku ve výši 400 milionů za tisk (jedná se o komoditu, ne o koncepční komunikaci státu), bez očištění činí meziroční pokles 22 procent. Počet zadaných zakázek se snížil o 16 procent. Zjistila to každoroční analýza společnosti CEEC Research pro Asociaci komunikačních agentur (AKA) a Asociaci public relations (APRA), které sdružují několik desítek největších agentur v zemi. „Loňské výsledky jsou nejhorší za poslední roky,“ komentuje členka prezidia AKA Lucie Češpivová. „Reálně výrazně poklesl i počet zadávaných zakázek,“ dodala.
Archiv
Podle AKA se tak Česko čím dál víc vzdaluje státům západní Evropy, kde veřejné komunikační výdaje běžně odpovídají až dvaceti procentům komunikačního trhu. „Při této výši investic do komunikace se vláda nemůže divit, že není schopná občanům řádně představit a vysvětlit ani dílčí změny v zákonech, o složitějších celospolečenských tématech, jako jsou inflace, ESG nebo válka na Ukrajině, nemluvě. Situace logicky zneužívají dezinformátoři, kteří jsou při absenci komunikace státu schopni snadno ovlivňovat veřejné mínění,“ tvrdí Petra Jankovičová, čerstvá prezidentka AKA. Varovným signálem je podle AKA i trend drobení projektů na malé zakázky do dvou milionů korun. Stát se zároveň potýká s výrazným poklesem počtu uchazečů v tendrech.
TV Prima posílí v online reklamě
Obchodní zastupitelství Media Club, které spadá pod televizi Prima Ivana Zacha, významně posílí na poli internetové reklamy. Dokončilo totiž akvizici osmdesátiprocentního podílu v Impression Media, firmě, která obchodně zastupuje přes 150 tuzemských webů se souhrnnou návštěvností 6,6 milionu uživatelů měsíčně. „Zařadíme se mezi přední hráče na českém trhu,“ předpovídá Vladimír Pořízek, komerční ředitel skupiny Prima. Dosavadním většinovým majitelem Impression Media byla rozhlasová skupina Media Bohemia Daniela Sedláčka, Jana Neumana a Petra Šťastného. Minoritními podílníky zůstávají Roman Stolejda (třináct procent) a David Bauckmann (sedm procent). Media Bohemia se chce soustředit na rozvoj svých klíčových značek Rádio Blaník, Hitrádio, Fajn rádio a Rock Radio. Skupina Prima provozuje svůj Media Club od roku 2013, ten nyní prodává zejména televizní reklamu (kromě Primy i na Óčku či Barrandově), ale také inzerci v rádiích a na vlastních webech. Hodnota akvizice nebyla zveřejněna. Impression Media předloni dosáhla obratu 109 milionů korun oproti 100 milionům rok předtím, zisk se snížil ze čtyř na dva miliony.
Připravil Ondřej Aust, šéfredaktor webu Médiář
Denní novinky z médií a marketingu v Česku najdete na www.mediar.cz