Vodíkový vlak RS Zero
Foto: Stadler
Novinky na železnici
V Česku je poprvé k vidění vodíkový vlak Stadler. Švýcaři ho přivezli na veletrh do Ostravy
Na mezinárodním železničním veletrhu Rail Business Days, který začal v úterý v Ostravě, si mohou lidé prohlédnout vodíkový vlak RS Zero. Švýcarská společnost Stadler Group ho poprvé prezentuje v Česku i ve střední Evropě. Ve třech halách se na akci představují také další výrobci, dopravci a instituce z železniční dopravy. Na veletrhu je letos vystaven rekordní počet vozidel, více než 20. Mezi nejzajímavějšími exponáty jsou jednotka ComfortJet od Škody Group nebo první česká lokomotiva s alkoholovým imobilizérem od CZ Loko.
čtk
Motorový vůz RS Zero vychází z modelu Regio Shuttle RS1, který 28 let jezdí v německé regionální železniční dopravě, kde je v provozu okolo 500 těchto vozidel. RS Zero má ale plně dekarbonizovaný pohon.
Podle firmy je ideální pro neelektrifikované nebo jen částečně elektrifikované tratě. V Ostravě firma vystavuje vodíkovou jednovozovou verzi.
„Vozidlo je v provedení jednovozovém a dvouvozovém, v provedení s vodíkovým pohonem se spalovacím motorem nebo v hybridní bateriové verzi,“ řekl předseda představenstva společnosti Stadler Praha Zdeněk Majer.
Dojezd na baterii v jednovozovém provedení je podle něj zhruba 80 až 100 kilometrů, v dvouvozovém až 150. Vodíkové provedení má dojezd zhruba 800 kilometrů.
V kratším vozidle může být 63 až 75 míst k sezení. Ve dvouvozové verzi je maximální počet míst k sezení 150 nebo 165. Vozidlo může jet rychlostí 120 kilometrů za hodinu.
Vybavení podle Majera odpovídá 21. století. „Máte tady wi-fi, zásuvky na nabíjení telefonu. Vozidlo je plně klimatizované, bezbariérové. Interiéry vyrábíme z recyklovatelných materiálů,“ řekl Majer. Vlak má podle něj lehkou konstrukci, a tím pádem nízkou spotřebu.
Vozidlo bude homologováno příští rok, už nyní ho ale firma nabízí zákazníkům. „Zájem je v České republice, v Německu, v Polsku. Jednáme s Asociací krajů České republiky,“ řekl Majer.
Český výrobce Škoda Group v Ostravě vystavuje několik vozidel, mezi nimi bateriový vlak RegioPanter, který od prosince jezdí mezi Ostravou a Veřovicemi na Novojičínsku.
„My zde tento vlak ukazujeme po pár měsících provozu a prezentujeme velmi dobré výsledky. Vlak má najeto asi 312 tisíc kilometrů, z toho přes sto tisíc bez troleje na baterku,“ řekl místopředseda představenstva společnosti Škoda Group Tomáš Ignačák, který je zároveň předsedou Asociace podniků českého železničního průmyslu. Snížení emisí oxidu uhličitého podle něj představuje statisíce tun ročně.
„V tuto chvíli vyrábíme dalších 15 vlaků, které budou nasazeny rovněž v Moravskoslezském kraji, který je lídrem v nasazování této technologie nejenom v České republice, ale i v centrální a východní Evropě. Vlaky budeme postupně předávat Českým drahám a ty je budou nasazovat na přelomu let 2026 a 2027," řekl Ignačák. Dodal, že v Moravskoslezském kraji je významné těžiště železničního průmyslu.
Třídenní veletrh Rail Business Days končí ve čtvrtek v 16.00.