Shutterstock.com
Cesta kolem světa v době pandemie
Prořídlé letové řády, zdravotní kontroly a karantény. Obletět svět letadlem v době pandemie trvá déle než před 150 lety hrdinovi verneovky Phileasi Foggovi cesta vlakem a lodí
redaktor
Když se na podzim roku 1872 anglický gentleman Phileas Fogg vsadil s kolegy z londýnského Reformního klubu o 20 tisíc liber, že zvládne cestu kolem světa v rekordní době, měli ho za blázna. Za 80 dní objet zeměkouli jen vlakem a lodí? Nemožné.
V dnešní době má cestovatel rychlejší alternativy. Aerolinky postupně obnovují část letů a teoreticky je možné itinerář cesty kolem světa sestavit. Obletět svět ale kvůli epidemii trvá ještě déle, než to Foggovi zabralo po zemi a moři.
Anglickému snílkovi největší komplikace způsobilo, když vyšlo najevo, že zprávy o dokončení nové železniční trati v Indii jsou asi tak pravdivé jako informace o počtu dokončených kilometrů českých dálnic. Nutnost překonat chybějící úsek na slonech se ovšem oproti dnešku vlastně jeví ještě jako celkem příjemné zpestření.
Distancování vocaď pocaď
Cestování v době pandemie čínské chřipky je otravnější než kdy dřív. Jistě, aerolinky proměnily létání v očistec už dávno, když pod praporem protiteroristických opatření vyhlásily džihád lidské důstojnosti cestujících. K potupnému zouvání bot, prohrabávání kabelek a skenování celého těla ale „díky“ čínské chřipce přibylo na letištích mnoho dalších nepříjemností. Už nestačí přijet s dvouhodinovým předstihem; lepší je dát si rezervu alespoň dvojnásobnou.
Mezi nejoblíbenější novinky patří měření teploty digitálními teploměry pochybné provenience. I když je u nich často stejně pravděpodobné, že vám naměří covid-19, jako že budete mít teplotu dvě hodiny chladnoucí mrtvoly, vyhnout se mu nelze. Důležité je také vyplňovat hodně formulářů. Například takových, kde se zapřisáhnete, že jste zdraví a nepotkali jste nikoho nemocného.
Mantrou pandemie se staly dva metry. Magická antivirová vzdálenost se musí dodržovat všude. Je kvůli ní zavřená každá druhá odbavovací přepážka v odletové hale. V kavárnách i restauracích zůstala jen polovina míst. Na každé druhé sedačce na letišti leží cedule s přeškrtnutou sedící postavou. Dvoumetrové rozestupy se hlídají také ve frontě u odbavení i u bezpečnostní a zdravotní kontroly.
Řady čekajících se prodlužují; pokud to tak půjde dál, při plném provozu se letiště změní v jednu nekonečnou frontu. Ta začne u vstupu do terminálu a pokořeného a zdeptaného cestujícího vyplivne až u nástupu do letadla.
Právě mezi dveřmi letounu síla dvoumetrové mantry vyprchává. Každý cestující dostává od letušky se zářivým úsměvem místo novin roušku; a pak se vrhne do nástupního víru. Jestli od lidí něco není možné očekávat, pak to, že budou při naloďování používat mozek a brát ohledy na ostatní. Je to ale vlastně jedno: s dvoumetrovými odstupy během letu nepočítají ani aerolinky.
Někteří cestující po dvojnásob dlouhém naloďování zjišťují, že sociální distancování není striktní firemní politikou aerolinek. Za cenu economy prostě business class nedostanete, a tak rozestupy ob sedadlo zůstávají pro mnoho nešťastníků jen teorií. Jedna věc je virus, druhá nekompromisní ekonomie leteckého byznysu.
Let přináší další překvapení. Aerolinkám se například díky čínské chřipce podařilo překonat letitý mýtus ještě ze zlatých časů létání, že cestující by měl dostávat hodně věcí zadarmo. Třeba jídlo. Jelikož při půlhodinovém hodování dvouchodového oběda nelze zajistit, aby se cestující vzájemně nepoprskali smrtícím virem, dostávají jen jednohubky, které konzumují pod rouškami. A alkohol? Zapomeňte, vždyť kdo by pacifikoval zvlčilé opilce ignorující hygienická pravidla?
Netahej sem ten virus
Koronavirová expedice kolem světa přináší ale i další nepříjemnosti. Když už se podaří získat povolení ke vstupu do zavřených zemí, následuje po příletu karanténa.
Nejpropracovanější systém mají v Hongkongu. Hned po vystoupení z letadla se cestující stává hříčkou v mašinerii kontrol. Formulář následuje formulář, měří se teplota, každého zaregistrují a zařadí do databáze. Ochrana osobních údajů? Nenechte se vysmát. Součástí kontrol je i ověření funkčnosti GPS ve vašem mobilu...
Následuje přesun na místní výstaviště. Obří haly slouží k testování: na rozlehlé ploše stojí v dvoumetrových rozestupech stolky s očíslovanými židlemi. Po krátké instruktáži každý z nově příchozích provede sám sobě test. Na výsledky pak čeká až osm hodin.
Aby nedošlo k omylu – při testování se nehraje o to, jestli vás bez dalšího pustí z letiště. Volba je mezi izolací v nemocnici (pozitivní test) a mírnější karanténou v hotelu (negativní test). I v tom lepším případě tak strávíte první dva týdny v novém městě hlídaní policií.
A tak se to opakuje v každé zemi. Cena za návštěvu Modré mešity v Istanbulu? Dva týdny v karanténě. Cena za fotografii Golden Gate Bridge v San Franciscu? Dva týdny v karanténě. Cena za fish and chips v Londýně? Dva týdny karantény.
Účet za expedici Phileas Fogg 2020 je tristní – celkem podle naplánovaného itineráře trvá 87 dní. Samotné lety přitom zaberou jen něco málo přes dva dny. Více než dva týdny spolkne čekání na navazující lety kvůli malé nabídce aerolinek. Zbytek – tedy 70 dní – připadá na karanténu.
Bude tak vypadat cestování budoucnosti? Pokud se virus nepodaří zkrotit, je bohužel popis výpravy kolem zeměkoule reálnou možností. Ukáže se to už brzy. Neosvědčí-li se odvážný pokus s letním otevřením hranic v Itálii, Řecku nebo Chorvatsku a proudění turistů po Evropě opět epidemii nastartuje, bude možná nutné nějaký čas k době strávené na pláži připočítat také dva týdny v karanténě.
Cesta kolem světa v době pandemie Týdeník Hrot vybral jednu z možných variant „obletu“ zeměkoule, a to na základě letů aktuálně nabízených vyhledávačem Kiwi.com. Možné jsou samozřejmě i jiné, různě dlouhé trasy, stejně jako není vyloučeno zrušení vybraných letů. Jisté je, že dokud pandemie neodezní, je nutné se připravit na ještě méně pohodlné létání, nové komplikace na letištích i hrozící povinné karantény v cílových zemích.