Alžběta Doležalová a Tomáš Vondráček, zakladatel Actum Digital

Alžběta Doležalová a Tomáš Vondráček, zakladatel Actum Digital

se souhlasem ACTUM Digital

Rohlík ji naučil, jak řídit rychlý růst ve složitém prostředí. Teď jde do ACTUM Digital, aby hledala ty nejlepší talenty

Strávila osm let v jedné z nejdravějších e-commerce firem v Česku, která si buduje čím dál větší jméno i za hranicemi. A protože měla vždycky blízko k lidem a jejich motivování, aby na svých pracovních postech dosahovali toho nejlepšího, v online supermarketu Rohlik.cz zastávala funkci Chief People Officer. Alžbětu Doležalovou to naučilo mnoho, teď ale pro ni nastal čas vyzkoušet něco nového. Proto přichází do ACTUM Digital, kde má coby nová HR ředitelka velké plány.

Původně se Alžběta Doležalová zajímala o psychologii a politologii, které studovala s tím, že se jednou bude věnovat politickému marketingu. Jakmile si ale během školy našla brigádu v HR v Siemensu, zcela této oblasti propadla. „Fascinovalo mě, jak obrovský vliv má práce s lidmi na výsledky i atmosféru ve firmě,“ vzpomíná Doležalová. Právě tam se poprvé naučila chápat HR jako systém, nikoliv jako servis. Po Siemensu si vyzkoušela práci v technologických a dynamicky se rozvíjejících firmách jako Acision nebo Air Bank, kde si osahala, jak vypadá rychlý růst i tlak na inovaci. „Největší školou života byl ale Rohlík,“ doplňuje absolventka brněnské Masarykovy univerzity.

V českém Rohlíku začínala jako první člověk z HR a byla to ona, která budovala tým, s nímž tvořila první procesy. Zažila i klíčový moment firmy, kdy se z „lokální rakety“ vyšvihla na mezinárodní skupinu, takže byla u toho, když online supermarket Tomáše Čupra expandoval a stavěl základy silné firemní kultury napříč trhy. „Budovala jsem struktury HR v nově vznikajících pobočkách, sdílela know-how, nastavovala jednotné principy a nakonec jsem vedla HR pro celou skupinu. Byla to jízda – rychlá, náročná, ale neuvěřitelně cenná,“ dodává Doležalová. Po osmi letech v Rohlíku ale fanynka horských procházek začala hledat něco nového. Něco, co by nemělo vyloženě korporátní struktury, ale cítila by tam příležitost k růstu. Zároveň ji odjakživa bavily technologie a digitální produkty, mění běžné fungování firem i lidí. A právě to v jejích očích nabízí ACTUM Digital. „Klíčové pro mě bylo, že jsem od začátku v ACTUM Digital cítila důvěru vedení a chuť dělat věci pořádně, současně má ambici rychle růst za hranice a klade stejně zásadní důraz na zákaznickou zkušenost jako v Rohlíku. Zdá se to jako ideální fit,“ dodává Doležalová. Díky zkušenostem z předchozího angažmá Doležalová ví, jak důležité je s expanzí na nové trhy od začátku sdílet firemní DNA, jasné hodnoty a očekávání, aby se nové týmy cítily součástí celku. A to nestojí jen na lokalizaci procesů, ale i na vytvoření prostředí, kde lidé v různých zemích pracují s jedním cílem a podobným mindsetem. „Jak všichni víme, strategie ve firmách se může měnit i každé tři měsíce. Proto musí být týmy schopné fungovat v prostředí, které se transformují takto rychle,“ říká a dodává, že klíčovým parametrem je jak budování otevřené komunikace a důvěry, tak nastavení systému, na který se společnost může spolehnout, i když se priority mění ve vyšším tempu.

Ve středu zájmu ale vždy musí stát zákazník, což je aspekt, který ACTUM Digital vnímá podobně jako Rohlík. I když jsou jeho klienti spíš velké korporace než jednotlivci, princip je stejný: být rychlý, kvalitní a přinášet hodnotu. A to se promítá i do nároků na lidi, kde má Doležalová jasný a ověřený přístup: „Potřebujeme takové, kteří přemýšlí v souvislostech, chápou potřeby klienta a umí doručit nejen výstup, ale i zážitek z dobré spolupráce. Také musí cítit zodpovědnost, vážit si práce ostatních, spolupracovat bez zbytečných her a ega. A rozhodně se nesmí bát převzít iniciativu.“ Vybrat správné lidi a udržet je motivované k ještě lepší práci ale nebývá vždy jednoduché, Doležalová ovšem razí tři klíčové trendy a inovace, které tomu silně pomáhají. Zaprvé je to datová analytika, aby HR a další relevantní lidé ve firmě věděli, co skutečně funguje. Zadruhé je to decentralizace rozhodování, kdy se z HR vytvoří partner, který pomáhá manažerům dělat dobrá rozhodnutí. A zatřetí je to o budování silných manažerů. Nic nefunguje, pokud lídři neumí vést.

„V ACTUM Digital bych tyto principy a mé zkušenosti chtěla využít pro další zprofesionalizování HR: od nastavení fungující organizační struktury a odměňování až po rozvoj leadershipu a kultury, která motivuje a drží pohromadě i v době změn,“ říká závěrem.